Judyth Baker

fredag 22 november 2013

Egentligen hade jag tänkt avstå, men

Idag är det femtio år sedan Kennedy mördades i Dallas, ja nästan på minuten när jag skriver detta, faktiskt. Egentligen är detta en dag där jag hellre funderar över vad som kunde ha blivit om Kennedy fått leva. Kanske hade det kalla kriget kunnat undvikas och kanske hade USAs inblandning i världspolitiken kunnat ta en lite annan utveckling. Det får vi förstås aldrig veta.

Och trots att det bär emot att idag överhuvudtaget tala om mordet, så är det ändå berättigat. Därför att en av mina bästa vänner kring detta ämne, Barb Junkkarinen, med anledning av vad som hände i Dallas är föremål för en artikel som idag publiceras i Los Angeles Times:

http://www.latimes.com/nation/la-na-c1-jfk-conspiracy-20131121-dto,0,7757450.htmlstory#axzz2lOeAuneU

Barb är sedan decennier tillbaks en av de i USA mest respekterade privata utredare som ägnat sig åt mordet på Kennedy. Inte bara är Barb en oerhört trevlig och omtänksam vän med ett oemotståndligt sinne för humor som ibland får mig att nästan trilla av stolen.. Hon är också en av de mest skarpsinniga och skärpta individer jag någonsin haft nöjet att lära känna som personlig vän. Och detta trots att vi har lite olika syn på vad som hände den där dagen i Dallas för femtio år sedan - en läsvärd artikel om ytterligare en person som likt mig förmodligen ägnat alldeles för mycket tid åt detta ämne för vad som kan anses nyttigt...

Och så här ser en ögonblicksbild av Dealy Plaza i Dallas, strax efter minnesceremonien av Kennedys *liv*, ut:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar